Bergingen en fietsstalling
Harry Jonker • 2 november 2023
Update 2 november 2023
In de app-groep van onze bewoners zijn er vragen gesteld, opmerkingen gemaakt en suggesties gedaan met betrekking tot de berging en mogelijkheden tot het stallen van fietsen.
Een aantal appartementen heeft niet de beschikking over een eigen berging buiten de woning. De suggestie wordt gewekt dat dit onrechtmatig zou zijn en niet zou voldoen aan het bouwbesluit. Tevens voelt een aantal bewoners zich op z'n minst slecht, in enkele gevallen onjuist voorgelicht door de makelaar.
Als bestuur hebben we gekeken naar de rol en verantwoordelijkheid die de VvE hierin heeft. Wij hebben hierover overleg gevoerd en zijn tot het volgende standpunt gekomen.
- Wij zullen in overleg met WFC Development en mogelijk de vergunningverlener (gemeente) proberen te komen. Daarbij willen we helder krijgen hoe de procedure is gelopen en of die ons inziens rechtmatig is. Het lijkt er immers op dat de vergunningverlener onder specifieke voorwaarden af kan wijken van het Bouwbesluit.
- Na een conclusie op het eerste punt kunnen we bepalen wat mogelijke vervolgstappen zijn. Er zijn daarbij in principe een tweetal scenario's te bedenken:
- De projectontwikkelaar en de gemeente hebben ons inziens onrechtmatig gehandeld.
- De projectontwikkelaar en de gemeente hebben ons inziens rechtmatig gehandeld.
- We stellen voor om dit eerst te onderzoeken, voordat we verder gaan met het bedenken en ontwikkelen van allerlei alternatieven.
- Mogelijke veranderingen in het gebruik van gezamenlijke ruimtes en dergelijk zal moeten leiden tot wijzigingen in de splitsingsakte. Een dergelijke wijziging kan alleen worden doorgevoerd indien alle leden daarmee instemmen, ofwel met medewerking van het Bestuur door een meerderheid van vier vijfden van alle stemmen op een Vergadering van de vereniging. (zie artikel 65, lid 1 en 2 van de Akte)
- Als laatste is het Bestuur van mening dat onze VvE geen contractpartij is bij de koop/verkoop van de appartementsrechten. Indien leden slecht of onjuist zijn voorgelicht is het een eigen verantwoordelijkheid van de betreffende eigenaar om dit juridisch aan te vechten.
We hopen jullie hiermee vooralsnog voldoende te hebben ingelicht.

Inmiddels zijn velen van ons druk bezig met alle voorbereidingen en planning voor laatste klussen en inhuizing in ons appartementencomplex. De verhuiscommissie heeft een informatiebrief opgesteld waarin één en ander wordt beschreven over de mogelijkheden, maar helaas ook onmogelijkheden. Een inhuizing van 46 appartementen in relatief korte tijd is sowieso al een logistieke uitdaging. In het geval van ons complex komen daar nog wat uitdagingen bij. In de bijgevoegde brief heeft de verhuiscommissie geprobeerd zoveel mogelijk uit te leggen en toe te lichten. Lees deze informatie alsjeblieft goed door. Het zou fijn zijn als we zoveel mogelijk ‘gedoe’ kunnen voorkomen door een goede onderlinge afstemming. Tevens is het van belang dat een paar regels heel erg goed met leveranciers (sanitairleveranciers, klusjesmannen, keukenleveranciers, etc) wordt gecommuniceerd. Een van de allerbelangrijkste aspecten is namelijk dat het onder geen enkel beding is toegestaan dat voertuigen zwaarder dan 2.500 kg het parkeerdek op rijden. Om schade aan het parkeerdek te voorkomen is het van groot belang dat iedereen zich hieraan houdt. Ondanks dat de commissie heeft geprobeerd zo duidelijk en volledig mogelijk te zijn, begrijpen we dat er nog vele vragen of aanvullende ideeën kunnen zijn. We houden daarom een online bijeenkomst op vrijdag 2 februari van 19:30 – 21:00 uur om vragen te kunnen beantwoorden of misschien nog goede ideeën kunnen meenemen. Je bent van harte welkom en kunt eenvoudig via MS Teams deelnemen aan de bijeenkomst. Om zoveel mogelijk 'gedoe' tijdens verhuizen en klussen te voorkomen vragen we je informatie over levering van goederen en het moment van verhuizen. De verhuizingen komen snel dichterbij, vul daarom graag zo spoedig mogelijk dit formulier in (duurt maximaal 5 minuten). We willen hiermee eventuele knelpunten in een zo vroeg mogelijk stadium in beeld proberen te krijgen. Op die manier kunnen planningen eventueel nog aangepast worden of is het op z'n minst helder dat er drukte kan ontstaan op bepaalde momenten. De data die we opvragen in de vragenlijst zijn data waarop leveringen plaatsvinden met grotere busjes of vrachtauto's. De verhuiscommissie Jochem van Rijswijk Alex van Dommelen Annemiek Kramer Simon van den Bent Harry Jonker Frits Poolman

Op 28 september jl. stuurden wij een brief aan de gemeenteraad van de gemeente Ede, waarin wij onze zorgen delen met betrekking tot het collegebesluit om 88 sociale huurwoningen te realiseren op het WFC-terrein. Op verzoek van de gemeenteraad reageert wethouder Meijer op onze brief. Klik hier voor de brief van de wethouder Met dank aan Jacqueline van der Bijl voor het doorsturen van de mail van de gemeente Ede.