Bergingen en Fietsenstalling - de antwoorden
Harry Jonker • 14 november 2023
De antwoorden die we hebben ontvangen op onze vragen over de bergingen en algemene fietsenstalling
- Vraag over Bergingen 17 grondgebonden woningen:
Er is een aantal woning zonder externe berging. Het bouwbesluit geeft hiervoor heldere richtlijnen en geeft, onder voorwaarden, ook de mogelijkheid daarvan af te wijken. Wij willen graag helderheid over het verloop van deze procedure. - Antwoord BPD:
De 17 grondgebonden woningen (9+8 rijtjes) zijn woningen met een smalle 4.2m beukmaat. Ze zijn te klein om een interne berging in op te nemen op de begane grond en/of een buitenberging op te nemen op het buitenterras of tegen de gevel aan. Daarom is ervoor gekozen de bergingen van deze woningen in het appartementenblok te plaatsen. Dit is juridisch in de splitsingsakte en splitsingstekening gezekerd. Dit staat los van de bergingen van de appartementen. - Vervolgactie Bestuur VvE:
Volgens het bestuur voldoen ook de woningen zonder berging aan het bouwbesluit en is er geen aanleiding voor verdere actie.
Indien eigenaren van woningen van mening zijn onjuist te zijn voorgelicht is dat een individuele zaak van de betreffende eigenaren, de VvE is daarin geen (contract)partij - Mogelijke andere acties:
Indien er bewoners die alternatieve oplossingen voor de bergingen willen zoeken, kan er een commissie gevormd worden die hiervoor plannen gaat uitwerken en deze ter goedkeuring kan voorleggen aan de Vergadering van de VvE. Plannen en besluitvorming zullen moeten voldoen aan hetgeen in de Akte van Splitsing is vastgelegd.
- Vraag over de algemene fietsenstalling:
Wat is de capaciteit van de algemene fietsenstalling? In de Akte van Splitsing (artikel 21.2) staat vermeld dat deze uitsluitend bedoeld zijn voor de Eigenaars en Gebruikers van de Appartementsrechten met indices 1 tot en met 46. - Antwoord BPD:
27 appartementen hebben een berging op de begane grond van het complex. Voor 19 appartementen is in de ontwikkeling gekozen voor een landelijk omarmde alternatieve oplossing, namelijk de Amsterdamse bouwbrief. Net zoals dat in eerdere appartement blokken van Veld N ook gebeurd is.
In het kort betekent dat een 2,7m2 berging in het appartement + de mogelijkheid voor het stallen van fietsen in een gezamenlijke fietsenstalling, direct bereikbaar vanaf buiten. Daarbij is de eis van de Gemeente Ede gehanteerd van 2 fietsen per appartement.
Oftewel: er zijn 2x19=38 fietsplekken gereserveerd in de gezamenlijke fietsenstalling voor deze appartementen. Totaal zijn er 52 opstelplekken ontworpen in de gezamenlijke fietsenstalling. De overige 14 fietsplekken zijn extra en vrij te verdelen onder de bewoners of naar eigen inzicht.
Klik op deze link om een overzicht te downloaden van de fietsenstalling - Vervolgactie Bestuur VvE:
We zullen met Fides, BPD en mogelijk van Wijnen in gesprek gaan over deze capaciteit. Deze capaciteit voldoet ons inziens niet aan hetgeen in de Akte van Splitsing is vermeld of wordt gesuggereerd.
Mocht dit de capaciteit blijven, zullen we met elkaar afspraken moeten maken hoe we met de slechts 14 vrije fietsplekken omgaan.
- Opmerking buurtschuur:
Bij de 2 onder 1 kapwoningen staat vermeld dat ze 'recht' hebben om gebruik te maken van de buurtschuur en wat daar bij hoort en in zit, dit klopt volgens ons niet. - Antwoord BPD:
Dat was een tekstfoutje bij de tweekappers op de verkoopwebsite en is intussen van de website gehaald. Kopers zijn door de makelaars juist actief meegenomen in de eigendomsstructuur van het binnengebied/ de buurtschuur; dat zij geen eigenaar zijn. Het is ook niet zo verkocht. Kopers die niet in de VvE zitten, zijn geen eigenaar van de buurtschuur. Zij kunnen natuurlijk wel in overleg met de VvE gebruik maken van de buurtschuur. Dat zou qua synergie heel mooi zijn natuurlijk. - Vervolgactie Bestuur VvE:
Op de agenda voor de eerstvolgende Vergadering van de VvE zullen we een voorstel ter goedkeuring voorleggen, indien we besluiten dat alle bewoners van de Gelderse Stadstuin gebruik kunnen/mogen maken van de buurtschuur. Basis van dat voorstel zal zijn dat alle gebruikers een bijdrage leveren aan het onderhoud. Via de bijdrage VvE of anderszins.
- Vraag over zonwering:
We hebben niet de beschikking over heldere en duidelijke richtlijnen/voorschriften met betrekking tot de zonwering.
Deze vraag is inmiddels beantwoord door Fides en ligt momenteel bij de commissie zonwering. Zij zullen daar verder mee aan de slag gaan.
In de hoop jullie hiermee vooralsnog voldoende te hebben geïnformeerd.
Het bestuur

Inmiddels zijn velen van ons druk bezig met alle voorbereidingen en planning voor laatste klussen en inhuizing in ons appartementencomplex. De verhuiscommissie heeft een informatiebrief opgesteld waarin één en ander wordt beschreven over de mogelijkheden, maar helaas ook onmogelijkheden. Een inhuizing van 46 appartementen in relatief korte tijd is sowieso al een logistieke uitdaging. In het geval van ons complex komen daar nog wat uitdagingen bij. In de bijgevoegde brief heeft de verhuiscommissie geprobeerd zoveel mogelijk uit te leggen en toe te lichten. Lees deze informatie alsjeblieft goed door. Het zou fijn zijn als we zoveel mogelijk ‘gedoe’ kunnen voorkomen door een goede onderlinge afstemming. Tevens is het van belang dat een paar regels heel erg goed met leveranciers (sanitairleveranciers, klusjesmannen, keukenleveranciers, etc) wordt gecommuniceerd. Een van de allerbelangrijkste aspecten is namelijk dat het onder geen enkel beding is toegestaan dat voertuigen zwaarder dan 2.500 kg het parkeerdek op rijden. Om schade aan het parkeerdek te voorkomen is het van groot belang dat iedereen zich hieraan houdt. Ondanks dat de commissie heeft geprobeerd zo duidelijk en volledig mogelijk te zijn, begrijpen we dat er nog vele vragen of aanvullende ideeën kunnen zijn. We houden daarom een online bijeenkomst op vrijdag 2 februari van 19:30 – 21:00 uur om vragen te kunnen beantwoorden of misschien nog goede ideeën kunnen meenemen. Je bent van harte welkom en kunt eenvoudig via MS Teams deelnemen aan de bijeenkomst. Om zoveel mogelijk 'gedoe' tijdens verhuizen en klussen te voorkomen vragen we je informatie over levering van goederen en het moment van verhuizen. De verhuizingen komen snel dichterbij, vul daarom graag zo spoedig mogelijk dit formulier in (duurt maximaal 5 minuten). We willen hiermee eventuele knelpunten in een zo vroeg mogelijk stadium in beeld proberen te krijgen. Op die manier kunnen planningen eventueel nog aangepast worden of is het op z'n minst helder dat er drukte kan ontstaan op bepaalde momenten. De data die we opvragen in de vragenlijst zijn data waarop leveringen plaatsvinden met grotere busjes of vrachtauto's. De verhuiscommissie Jochem van Rijswijk Alex van Dommelen Annemiek Kramer Simon van den Bent Harry Jonker Frits Poolman

Op 28 september jl. stuurden wij een brief aan de gemeenteraad van de gemeente Ede, waarin wij onze zorgen delen met betrekking tot het collegebesluit om 88 sociale huurwoningen te realiseren op het WFC-terrein. Op verzoek van de gemeenteraad reageert wethouder Meijer op onze brief. Klik hier voor de brief van de wethouder Met dank aan Jacqueline van der Bijl voor het doorsturen van de mail van de gemeente Ede.